Розгляд скарг в сфері державної реєстрації

Дата: 22.09.2017 09:49
Кількість переглядів: 1606

Фото без описуЗапроваджено дворівневу процедуру адміністративного оскарження рішень та бездіяльність державних реєстраторів не лише в судовому порядку, а також через Міністерство юстиції України та його територіальні органи.

Кожна особа, яка вважає порушеними свої права у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а також бізнесу, може звернутися до Міністерства юстиції України чи його територіального органу з метою оскарження рішень державних реєстрацій.

Міністерство юстиції України розглядає скарги:

1) на проведені державним реєстратором реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі рішення суду);

2) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);

3) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Територіальний орган Міністерства юстиції України розглядає скарги:

1) на рішення (крім рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію та рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора;

2) на дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації.

Територіальний орган Міністерства юстиції України розглядає скарги стосовно державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють свою діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.

Таким чином, на законодавчому рівні надано можливість громадянам оскаржувати рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора або суб’єкта державної реєстрації не тільки до судових органів, а й цілком безкоштовно – до Міністерства юстиції України та його територіальних органів.

У разі незгоди з результатом розгляду скарги територіальним органом Мінюсту, особа може оскаржити рішення до Міністерства юстиції України.

Процедура оскарження рішення або бездіяльності державного реєстратора врегульована Законами України «Про звернення громадян», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Оскарження рішення, дій чи бездіяльності державного реєстратора, в адміністративному порядку здійснюється шляхом подання скаржником письмової скарги до Міністерства юстиції України або його територіальних органів в залежності від предмета оскарження (в разі звернення представника обов`язковим є долучення документа, що підтверджує його повноваження).

Скарга на рішення, дії чи бездіяльність повинна містити:

1) повне найменування (ім`я) скаржника, його місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (ім`я) представника скаржника, якщо скарга подається представником;

2) реквізити рішення державного реєстратора, яке оскаржується (якщо скарга подається на дії у сфері державної реєстрації нерухомості);

3) зміст оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності та норми законодавства, які порушено, на думку скаржника;

4) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;

5) відомості про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення державного реєстратора та/або внесення відомостей до Державного реєстру;

6) засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника у результаті прийняття рішення державним реєстратором (за наявності) (у разі подання скарги на рішення про державну реєстрацію прав);

7) довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження такого представника, або копія такого документа, засвідчена в установленому порядку, якщо скарга подається представником скаржника;

8) підпис скаржника або його представника із зазначенням дати складання скарги.

Звертаємо увагу, що згідно п.1 ч.8 ст.37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п.1 ч.8 ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських форсувань» у задоволенні скарги буде відмолено, якщо скарга оформлена без дотримання визначених цими Законами вимог.

Міністерство юстиції України має виключне право розглядати скарги на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав.

У свою чергу, територіальні органи Міністерства юстиції України, уповноважені розглядати скарги на всі інші рішення державних реєстраторів, у тому числі про відмову у державній реєстрації, про зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав та відмову у державній реєстрації прав, а також будь-які дії та бездіяльність державних реєстраторів.

У той же час, якщо скарга буде помилково подана до органу, який не уповноважений її розглядати, цей орган зобов’язаний протягом 5 днів направити таку скаргу за належністю відповідному суб’єкту розгляду скарги, про що повідомляє скаржнику.

Скарга на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів має бути подана до територіального органу Міністерства юстиції України за місцем здійснення діяльності таким державним реєстратором протягом 60 календарних днів з дня прийняття оскаржуваного рішення, або з моменту, коли особа дізналась або могла дізнатись про порушення її прав. У разі пропуску скаржником такого строку, скарга не підлягає задоволенню.

Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції протягом 15 календарних днівз дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

Під час розгляду скарги по суті обов’язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови, якщо ним зазначено про це у скарзі), суб’єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб’єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.

Державний реєстратор, рішення якого оскаржується, має право подавати комісії письмові пояснення по суті скарги.

За результатами розгляду скарги, на підставі висновків комісії, суб’єкт розгляду скарги приймає рішення про відмову у задоволенні або про задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття відповідного рішення про:

а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги;

б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав;

в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором;

г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;

ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;

д) скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації;

е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України;

є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Прийняте рішення надсилається скаржнику протягом трьох робочих днів.

Рішення про скасування державної реєстрації, проведення державної реєстрації, внесення змін до записів державного реєстру прав та виправлення помилок підлягають виконанню шляхом внесення до Державного реєстру речових права та Єдиного державного реєстру відповідних записів не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення.

Рішення органів Міністерства юстиції України та його територіальних органів можуть бути оскаржені до суду відповідно до чинного законодавства.

Юридичний відділ райдержадміністрації


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь