Якість електричної енергії – те що хвилює побутових споживачів
Останнім часом частіше звучать питання отримання споживачами електричної енергії, якісні характеристики якої не відповідають державним стандартам. В зв’язку з цим інспекція Держенергонагляду в Черкаській області надає наступні роз’яснення:
Взаємовідносини між побутовими споживачами електричної енергії та енергопостачальником регулюються Правилами користування електричною енергією для населення (далі - ПКЕЕН), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України 26.07.1999 № 1357 (із змінами і доповненнями).
Крім цього інспекція Держенергонагляду у Черкаській області інформує, що відповідно до положень пункту 38 ПКЕЕН, електропостачальник зобов'язаний приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв'язку) побутових споживачів щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів.
Згідно з положеннями пунктів 49-52 ПКЕЕН, у разі порушення електропостачальником умов договору побутовий споживач викликає представника електропостачальника для складання та підписання акта-претензії побутового споживача, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо (форму типового акта-претензії наведено в додатку 2 до ПКЕЕН). Якщо у споживача немає можливості отримати бланк Акту-претензії, то його можна скласти у довільній формі.
Акт-претензія складається побутовим споживачем та представником електропостачальника і скріплюється їхніми підписами.
У разі неприбуття представника енергопостачальника протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів - у сільській місцевості побутовий споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі.
У разі відмови представника електропостачальника від підписання акта, акт вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж три побутових споживачі або побутовий споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування.
Акт-претензія побутового споживача подається електропостачальнику, який у десятиденний термін усуває недоліки або надає побутовому споживачеві обґрунтовану відмову щодо задоволення його претензій.
У разі відмови електропостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії побутовий споживач має право сам організувати проведення таких вимірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження або дозволи. У цьому випадку електропостачальник повинен відшкодувати витрати побутового споживача.
Відповідно до пункту 45 ПКЕЕН, у разі відпуску побутовому споживачу електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами показників, зазначених у договорі, енергопостачальник несе відповідальність і сплачує 25 відсотків вартості такої енергії.
Отже, у разі підтвердження, за результатами проведених вимірів, невідповідності параметрів якості електричної енергії, величинам встановленим Державним стандартом ГОСТ 13109-97 «Нормы качества электрической энергии в системах электроснабжения общего назначения» а також національним стандартом України ДСТУ EN 50160: 2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» та зафіксованим у договорі про користування електричною енергією, електропостачальник зобов’язаний на 25 % зменшити вартість оплати за спожиту електричну енергію у зафіксований період порушення показників якості електричної енергії.
Звертаємо Вашу увагу, що у таких випадках проведення вимірів параметрів якості електричної енергії має здійснюватися лише електропостачальником або спеціалізованою організацією, яка має відповідні повноваження або дозволи, з урахуванням вимог пунктів 49-52 ПКЕЕН лише приладом вимірювальної техніки, який пройшов державну повірку у відповідності до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
У разі нездійснення електропостачальником перерахунку вартості спожитої електричної енергії споживач має право у письмовій формі повідомити про це електропостачальника та подати позовну заяву до суду щодо порушення останнім договірних умов в частині постачання неякісної електричної енергії з вимогою 25 відсоткового зниження оплати за спожиту електричну енергію від встановлених тарифів за зафіксований актом період до дати усунення електропостачальником порушень.
У разі виникнення в подальшому питань щодо забезпечення надійного електропостачання, інспекція Держенергонагляду у Черкаській області рекомендує, звертатись до інформаційно – консультаційного центру по роботі зі споживачами електричної енергії при ПАТ «Черкасиобленерго» за адресою: вул. Благовісна, буд. 166, м. Черкаси,, або за телефоном (0472)37-44-90, 45-52-54, 37-28-56 , в понеділок – четвер з 7 год. 30 хв. до 16 год. 45 хв., в п’ятницю з 7 год. 30 хв. до 15 год. 45 хв. Перерва з 12 год. до 13 год.